Sprzedaż domu w dzisiejszych czasach może być trudna. Kupujący stali się bardziej konkretni. Mało kogo obchodzi, że sprzedawca spędził dziesięciolecia zbierając kule śnieżne, kolorowe figurki lub kubki z całego świata. Zamiast tego szukają świeżych, starannie wyposażonych pokoi, w których mogą stworzyć wymarzoną scenerię, a nie kupić życie sprzedawcy.

Właśnie dlatego inscenizacja wnętrz stała się tak ważna. Wiele osób jest zagorzałymi zwolennikami inscenizacji komfortowych i podstawowych i taką uznaje za najlepszą. Głównym powodem, dla którego inscenizacja stała się powszechna, jest popyt konsumentów i rozpowszechnianie się zakupów domowych przez Internet.
Większość kupujących najpierw widzi dom online, więc zdjęcia mają znaczenie kluczowe. Trzeba zatem zauważyć, że jeśli jest zbyt zagracony, mogą się nie spodobać i tym samym dom wydaje na siebie „wyrok”.

Wygląd kluczem do sukcesu

Chociaż wizualizacja wnętrza mogła osiągnąć popularność w przypadku droższych ofert, teraz pojawia się we wszystkich segmentach rynku. W rezultacie bardziej doświadczeni specjaliści od nieruchomości zalecają sprzedającym dopieszczenie domów przed ich wystawieniem, bez względu na cenę, wielkość, stan lub lokalizację.
Cel jest taki sam dla wszystkich ofert: pomóc sprzedającemu osiągnąć najwyższą cenę sprzedaży w jak najkrótszym czasie. Dobrą wiadomością jest to, że liczba osób, które mogą wystawić dom i sprzedać go skutecznie bardzo wzrosła w ostatnich latach, zgodnie z raportem na ten temat.
Sprzedawcy mogą wybrać, kogo zatrudnić. Są doświadczeni stażyści w branży, profesjonaliści z środowiska nieruchomości, którzy przyłączyli się, aby się uczyć, oraz profesjonalni organizatorzy. Niektórzy właściciele domów lubią sami inscenizować, motywowani programami reality show i poradnikami online czy książkami.

Istnieje również rosnąca lista kursów i szkoleń na temat tego jak odpowiednio zorganizować i udekorować wnętrze przed sprzedażą/wynajęciem. Firmy, które oferują zasoby inscenizacyjne, stały się również bardziej obfite w postaci atrakcyjnych mebli do wynajęcia, dzieł sztuki i akcesoriów. Niektórzy zarządcy i profesjonaliści z branży nieruchomości wolą kupować towary gotowe do użytku natychmiast.

Prace inscenizacyjne

Sprzedawcy, którzy nie udekorują odpowiednio domu przed wystawieniem go na ryzyko, muszą liczyć się z opcją utraty zysku. Potencjalni nabywcy mogą bowiem skorzystać z oferty porównywalnych domów pod względem lokalizacji, metrażu, planu ale z lepszą inscenizacją, która bardziej przypada do gustu.
Inscenizacja pojawiła się po raz pierwszy w latach siedemdziesiątych po tym, jak profesjonalista z branży nieruchomości Barb Schwarz, która ma doświadczenie w teatrze, opracowała koncepcję i opatrzyła ją znakiem towarowym, aby pomóc w pokazaniu swoich ofert. Pierwotnie wymagało to prostego odkażania, podstawowych napraw i aranżacji mebli; obecnie służy do całkowitej transformacji pokoi, a czasem całych domów, dzięki czemu wyglądają jak nowe. Może nawet wykraczać poza dodawanie mebli; niektórzy używają luksusowych ręczników, kolorywch świeczek, poduszek czy bukiecików oraz designerskich butów i torebek, aby sugerować styl życia właścicieli. Czy to naprawdę przyciąga? Statystki mówią że tak.

Liczba pokoi wystawianych na aukcji zazwyczaj zależy od ogólnego stanu domu, konkurencji rynkowej i ceny aukcji. Ale zwykle wystarczy wystawienie kilku głównych pomieszczeń. Zawsze możesz zostawić trochę miejsca w wyobraźni kupującego zamiast pokazywać od razu cały dom.
Kupujący uważają salon za najważniejszy na element na scenie, a następnie główną sypialnię i kuchnię. W każdej inscenizowanej przestrzeni celem jest stworzenie uniwersalnego, zaktualizowanego, czystego otoczenia. Wspólne mianowniki to neutralne ściany i podłogi z twardego drewna (dywan jest OK, o ile est wystarczająco modny i dobrany pod inne elementy czy kolorystykę ogólną), kilka wygodnych, nowoczesnych mebli, które mogą wskazywać na użytkowanie pokoju (być może laptop na stole), głównie puste blaty i półki na książki, dobre nowoczesne oświetlenie, kilka akcesoriów i trochę sztuki lub odrobina koloru, aby dodać popu, aby przestrzeń nie była pozbawiona osobowości.
Warto też zwrócić uwagę na zieleń. Świeże rośliny, żywe kwiaty dodają trochę ciepła do każdego pomieszczenia i sprawiają że nie wygląda ono bezosobowo i nudno.. Często chęć wykazania się kreatywnością zarezerwowana jest dla niewielkiej przestrzeni, na przykład pokrytej tapetą prochowni. Czasami można skupić się na jakimś wybranym elemencie sezonowym, np. bukiecie tulipanów na wiosnę czy ciepłych pledach i świecach zapachowych w zimie oraz na co najmniej jednym modnym trendzie.

Czasami jednak potrzeba więcej pracy, aby wystawienie mieszkania było gotowe ze względu na stan nieruchomości lub rynek, na którym się znajduje. O wiele trudniej jest gdy wnętrze wymaga pokrycia farbami, naprawy zgnilizny drewna, remontu kuchni i głównej łazienki oraz architektury krajobrazu, aby konkurować w tym obszarze.
Chociaż inscenizacja często wymaga oszczędnego spojrzenia, w niektórych obszarach pojawiają się kompletne ustawienia domu – przynajmniej w wyznaczających trendy. Inscenizacja w pełnej krasie występuje zwłaszcza w Ameryce. Tam luksusowe domy wystawiane są tak kompletnie umeblowane, że niektórzy kupujący kupują to, co wyróżniono po zakupie domu. W Stanach przeciętna firma specjalizująca si w tej dziedzinie rutynowo przygotowuje 30 nieruchomości tygodniowo. „Chcemy, aby kupujący się zakochali i robimy różnorodne stylizacje, od bardziej minimalistycznych po bardzo warstwowe”, mówi jedna z osób z branży.

Koszty

To, co sprzedawca zazwyczaj wydaje na inscenizację, jest proporcjonalne do wielkości i stanu domu, ceny sprzedaży, szacowanego zwrotu z inwestycji i konkurencji. Czasami sprzedawcy mogą wcale nie musieć wydawać środków, ponieważ niektórzy agenci poświęcają czas na sprzątanie, przestawianie mebli i przedstawianie sugestii. Wielu z nich przykładowo układa meble, książki na półkach i dzieła sztuki oraz usuwa z domu wszystko, co może powodować nieprzyjemny zapach i dawać niechlujny widok.
Na początku należy określić poziom inscenizacji potrzebny do jak najlepszego pochwalenia się domem i w konsekwencji sprzedaży.